Začalo to Tatrou 500 HB
Zcela jiného druhu bylo topení v horském autobusu Karosa T500 HB. První prototyp s označením Tatra 500 HB vznikl na přelomu let 1949 a 1950, avšak do výroby se dostal až v roce 1954. Byl to třínápravový autobus s vidlicovým, vzduchem chlazeným osmiválcem vzadu, který karosovali v Karose Vysoké Mýto. Výrobce se u sériových vozů rozhodl pro zcela netradiční elektrické topení, které zkonstruovali v PAL Magnetonu Kroměříž. Nebylo to však topení nezávislé, protože fungovalo jen při běhu motoru. Navíc vyžadovalo takový příkon, že jakmile ho řidič zapnul, citelně poklesl výkon motoru. Bylo zřejmé, že řešením může být jen naftové topení nezávislé na chodu motoru. Horských autobusů bylo v letech 1954–1957 vyrobeno 256 a nakupovat pro ně topení v zahraničí nepřicházelo v úvahu. Vývojem proto byly pověřeny Autobrzdy Jablonec. Pokud se chtěli v severočeském podniku poučit, jak daleko je v tomto oboru Evropa, museli studovat zahraniční výrobky. Dříve či později (nejspíš ale velmi brzy) to muselo vést k prvním kontaktům s firmou Eberspächer, respektive s jejími výrobky.

Horský autobus Tatra 500 HB, u něhož se prokázala nutnost vyvinout domácí nezávislé topení
——————————————————————————————
     
zavřít