Jaro, léto, podzim, teplo
„Vzpomínám si dokonce, že ohřáté cihly jsme si brávali v zimě na cestu do Prahy i do našeho prvního auta, které ještě nemělo topení. V klášterní kuchyni se předem ohlásilo, kolik nás pojede, a kuchyň měla povinnost ohřát příslušný počet cihel. Každý pak vyfasoval jednu na cestu. Rozpálená cihla se zabalila do plátěného sáčku a dávala se k nohám, dlouho ovšem teplá nevydržela a pak už jen překážela. Dnes člověk v autě zmáčkne páčku a má teplo.“
Želivský opat Bohumil Vít Tajovský
ve vzpomínkové knize „Člověk musí hořeti“, Torst, 2001
Topení od krejčího

Engelmüllerův inzerát v časopise Sport a hry z 25. března 1908. Firma se zúčastnila všech domácích autosalonů, včetně první skromné výstavy na Žofíně v únoru 1904. Chlad a zima byl pro krejčovský závod dobrý obchod.
Když se v dubnu 1906 konala na pražském autosalonu premiéra mladoboleslavského automobilu L&K Voiturette typ A, muselo každého vážného zájemce napadnout, jaká asi bude jízda v takovém otevřeném automobilu, až se ochladí. Samozřejmě málo příjemná. Aby byla alespoň snesitelná, vystavovala o několik stánků dál „chvalně známá továrna na kožené zboží E. Engelmüller (Praha) sportovní kožené kostýmy nejen praktického, nýbrž i vkusného provedení.“

Ve výbavě pro řidiče a cestující se předháněly nejen krejčovské dílny. Také automobilky začaly brzy nabízet nejrůznější čelní skla, sklopné střechy a kožené bočnice. Objevily se i plachty, které zakrývaly celý interiér vozu. Měly otvory, jimiž automobilisté a spolujezdci protáhli jen hlavu, aby zůstali ochráněni před deštěm, prachem a zimou. Inzerát automobilky Laurin & Klement je dnes zajímavý především tím, že představuje „nás všechny“ v oblečení vhodném do automobilu. Na obrázku mají všichni čepici nebo klobouk, brýle a kožich, nebo alespoň kabát s kožišinovým límcem. Cestovat v otevřeném automobilu té doby zkrátka znamenalo připravit se na pořádnou kosu.

S teplem ve voze souvisí také známé rčení postavit vůz na špalky, ačkoli na špalky dnes už nikdo svůj automobil nestaví, zatímco tehdy prakticky každý. Když přišel podzim, zagarážovali majitelé své laurinky, pragovky a waltrovky. Nápravy podepřeli špalky, aby vůz nestál na pneumatikách, a čekali do května, až zase bude hřát sluníčko.

Teprve od poloviny 20. let se situace začala měnit, když automobily s uzavřenou karoserií začaly převažovat nad těmi otevřenými.

——————————————————————————————
     
zavřít